marek.w marek.w
478
BLOG

EWOLUCJA CYWILIZACJI VIII: Chronologia

marek.w marek.w Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

Najwyższy czas przedstawić w wielkim skrócie chronologię powstania nowej, uniwersalnej cywilizacji. Są to w większości sprawy dobrze znane, opisane w wielu książkach, jednak niezbędne dla zrozumienia dalszych rozważań.

W końcu XV i w XVI wieku Cywilizacja Łacińska przeszła praktycznie jednocześnie ogromne przełomy w wielu dziedzinach, które na zawsze zmieniły Europę, a następnie Świat. Okres ten nazywamy Renesansem. Europa, kisząca się w swoim ciasnym światku i odcięta od reszty świata obręczą wrogich państw Islamu wybiła sobie szerokie okna na ocean, docierając w ten sposób do setek kultur i narodów, zgrupowanych w wielkie cywilizacje, o których dotąd nic nie wiedziano. Wtedy też odkryto na nowo wspaniała cywilizację Antyku, z jej mistrzowską kulturą, nauką i organizacją państwową, cywilizację, w której zakochała się intelektualna elita epoki.

Równie wielkim przełomem była Rewolucja Kopernikańska, ponieważ oznaczała ona nie tylko podstawową zmianę w obrazie Wszechświata, ale również zanegowała monopol Kościoła na jego objaśnianie, a co więcej, udowodniła skuteczność metody badawczej opartej na obserwacji i wyliczeniach. Od tej chwili uczony zaczął coraz mocniej wypierać kapłana, jako twórca nowej cywilizacji. Rozwój badań naukowych umożliwił w efekcie coraz szybszy postęp techniczny w wielu dziedzinach, jak żegluga oceaniczna, wojskowość, architektura czy gospodarka. Wtedy też zaczął się tak charakterystyczny dla nowej cywilizacji efekt synergii, gdy wynalazcy opierając się na osiągnięciach naukowych tworzyli nowy sprzęt do badań, co owocowało nowymi odkryciami, umożliwiającymi dalszy postęp techniczny, czasem w zupełnie nieoczekiwanych dziedzinach. Również w epoce Renesansu nastąpiło rozłamanie Kościoła na rzymsko-katolicki oraz całą gamę różnych kościołów protestanckich. Złamało to ostatecznie monopol Kościoła na głoszenie prawdy, choć za cenę koszmaru wielu dekad wojen religijnych.

Wiek XVII rozwinął metodologie badań naukowych, jako opartych na eksperymencie oraz matematycznym opracowaniu osiągniętych wyników, co zaowocowało wielkim dziełem Newtona, na wieki określającym nasz pojmowanie świata i praw nim rządzących. W XVIII gwałtowny rozwój nauki przynosi zasadnicze zmiany w dwóch podstawowych dziedzinach:

Postęp techniczny połączony z coraz lepszym rozumieniem praw przyrody owocuje Wielką Rewolucją Przemysłową, która stworzyła dzisiejszą cywilizację naukowo-techniczną.

Równie wielki przewrót nastąpił w stosunkach społecznych, gdzie wprowadzono zasadę, że ludzkie społeczeństwo ma prawo i obowiązek stworzyć dla siebie optymalne prawa, według których będzie się organizować. Były to zasady demokracji i republikanizmu, będące podstawą działania społeczeństwa nowej uniwersalnej cywilizacji trzeciego stopnia.

W następnych wiekach to połączenie rewolucji społecznej z naukowo-techniczną spowodowało coraz gwałtowniejsze zmiany we wszystkich dziedzinach ludzkiego życia, których tempo narastało nieustannie aż do aktualnych czasów, gdy Rewolucja Przemysłowa przekształciła się w Rewolucję Informatyczną. Wraz z wzrostem zmian nowa cywilizacja coraz szybciej rozprzestrzeniała się na resztę świata, wpierw docierając do kolonii założonych przez europejskie państwa, a następnie do samodzielnych państw z innych cywilizacji, które przejmowały jej osiągnięcia mniej lub bardziej dobrowolnie.

Należy podkreślić, iż nowo powstała cywilizacja na następnym stopniu rozwoju ludzkości właściwie we wszystkich ważniejszych aspektach była przeciwstawna wobec poprzednich, państwowych, których symbolem był Kapłan:

Cywilizacje drugiego stopnia rozwijały się wokół swoich centrów, tworząc samodzielny krąg wpływów, radykalnie różny od sąsiednich cywilizacji, gdy nowa jest znów cywilizacją uniwersalną, obejmującą stopniowo całość kuli ziemskiej. Jak już pisałem, nazywanie jej Zachodnią, a tym bardziej Łacińską jest błędem wynikającym wyłącznie z tego, że powstała w Europie.

Ta błędna identyfikacja wiąże się z następną kardynalną różnicą - o ile poprzednie cywilizacje opierały się głównie na swoich oryginalnych ideach i wierze, to Uniwersalna jest w gruncie rzeczy zestawem zasad, regulujących społeczną działalność, od nauki poprzez gospodarkę do organizacji społeczeństwa. To właśnie te zasady są uniwersalne i mogą dotyczyć dowolnego kraju, niezależnie od koloru skóry, różnic religijnych czy obyczajowych.

Wiąże się z tym jednak jedna podstawowa pułapka. Nowa cywilizacjanie jest szwedzkim stołem, z którego przyjmujące je społeczeństwo może sobie dobierać tylko odpowiadające mu rzeczy lub idee, ignorując pozostałe. Oczywiście przez pewien czas taka cenzura może przynieść efekt, wystarczy jednak parę pokoleń, aby zmienić nastawienie do dawnej kultury i obyczaju. Oczywiście proces ten wszędzie przebiega z różną szybkością i intensywnością, jest również przyczyną wielu społecznych problemów i zaburzeń.

Trzeba również zdać sobie sprawę z podstawowego dla dalszych rozważań faktu –ta nowa Cywilizacja jest całkowicie niezależna od naszych oczekiwań czy chęci! Należy ją raczej widzieć jakoabsolutny żywioł, coś na kształt śnieżnej lawiny, która z każdą chwilą nabiera mocy i prędkości. Walka ze zmianami, które niesie przypomina boksowanie się właśnie z lawiną. 

marek.w
O mnie marek.w

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura